Zanzibar!
Nu har vi landat på svensk mark igen och varit hemma en vecka redan! Det har varit en omtumlande resa och vistelsen i Moshi har nog påverkat oss alla fem mer än vi har insett än. Men innan denna blogg når sitt slut, så tänkte jag (Matilda) ägna några minuter av denna söndagskväll åt att berätta om våra sista nio dagar i Tanzania! Förresten, det kändes som ödets ironi att vi har haft de sämsta "sommarmånaderna" i Moshi på 15 år (enligt lokalbefolkningen) medan här i Sverige har det varit kanonväder och sedan när vi kommer tillbaka till Sverige så är det precis lika svalt och regnigt/molningt som vi har haft nästan hela sommaren. Vad ska man säga, vi kanske råkade ta med oss regnet hit? I alla fall, låt oss kika på Zanzibar som änligen bjöd på solen och värmen som vi så länge längtat efter!

Efter lite halvorganiserad sista minuten-packning så åkte vi mot flygplatsen utanför Moshi och lämnade staden som hade varit vår tillvaro under två månader bakom oss. Med lite sorg i hjärtat och en liten tår här och var rullade Moshi förbi våra ögon och vi lämnade med ett litet löfte om att kanske, kanske så ses vi en dag igen. Jag och Sofia kom ju överens om att vi MÅSTE åka tillbaka och klättra upp för det där berget vi har tittat på i två månader i alla fall! Hur som helst, efter halvtraumatiska flygningar från Kilimanjaro International Airport till Dar es-Salaam och vidare flög vi in över paradisön med sitt klara turkosa vatten runt omkring sig. Och som vi hade längtat efter sol, värme och havet! Våra första fyra dagar spenderades på östkusten i en by som heter Paje, där vi bodde i en finfin bungalow 50 meter från stranden. Vad mer kan man begära efter två månader i inlandet? Dagarna bestod mest av solmorgon, sedan ligga och lata sig på stranden precis heeeela dagen (och bad i massor såklart) för att på kvällen leta upp någon mysig restaurang att äta på. Paje var nog mer lågmält än vad vi tänkte oss, utan någon bar man kunde gå till efter middag, men gav oss den avkoppling vi hade längtat efter. En av dagarna i Paje bestämde vi oss för att åka på en snorklingsutflykt så vi begav oss av i gryningen upp mot norra delen av ön där vi sedan tog en båt ut till för att leta efter... DELFINER!!! Mellan "fastlandet" och en liten ö som heter Mnemba Island hittade vi dem tillslut och vi gjorde oss redo med snorklingsutrustningen för att kasta oss av båten. På båtförarens kommando slängde vi oss sedan i och fick simma mitt bland delfinerna, så nära att man nääästan kunde klappa dem. En sådan fantastisk upplevelse som det nästan inte går att sätta ord på för det var så jäkla häftig! Som Anna sa: Nu kan jag dö lycklig!
När vi hade hoppat i flera gånger och simmat med dessa vackra djur så fortsatte vi bort mot Mnemba Island där vi spenderade en timme eller så med att snorkla i reven precis utanför ön. Efter fruktlunchen som var medhavd styrde vi kosan mot fastlandet igen och åkte sedan upp till Kendwa på nordväst sidan av ön för att slappa lite på stranden där. Möra och trötta men ack så glada efter dagens utflykt, trillade vi in i vår bungalow vid sextiden på kvällen.

Efter dessa fyra dagar så hade jag, Rebecka och Sofia bestämt oss för att röra oss vidare medan Anna och Elin stannade kvar i Paje men unnade sig lite extra lyx och tog in på hotell. Så nästkommande tre dagar spenderades isär vilket för mig kändes lite märkligt när vi i princip hade suttit ihop i två månader. Nungwi var i alla fall lite mer turistigt, där var mycket mer folk och lite mer att göra men där fanns nästan exakt likadan strand som i Paje. Även här bestod våra dagar mest i att slappa och bada, äta god mat, dricka drinkar i solnedgången och njuta av livet. En av dagarna regnade det på morgonen men vi hade bestämt oss för att maxa brännan och begav oss ändå ner till stranden, intog vars en solstol och sedan lämnade vi inte dem förrän solen hade gått ned klockan halv sju på kvällen. Regnet avtog och sprack upp till en fantastisk dag, vi låg och njöt av den sista hela stranddagen med vars en påse chips, cider/öl och en och annan kokosnöt. Livet!

De två sista nätterna och nästan tre hela dagar för vissa av oss spenderades i Stone Town som är den största staden på Zanzibar. Här gick vi runt i smala gränder, shoppade, drack drinkar, åt på fina restauranger och avslutade resan med en liten reaggefestival! En förmiddag åkte vi även ut till Prison Island som ligger en bit utanför Stone Town och gullade med en 194-åring bland annat! Det var allt vad man hinner med på nästan 9 hela dagar och därmed tog vår resa slut för den här gången. Tack Moshi, Zanzibar och Tanzania för allt vi har fått uppleva denna sommar!

Kwaheri bloggen - det har varit ett sant nöje // Matilda

Första kvällen på Zanzibar och i Paje.

Ändlös, perfekt strand.

DELFINER!! <3

Anna matade fiskar!

Stranden i Nungwi.

Fantastiska solnedgångar!

Två fina tjejer på vift i Stone Town.

Påväg till Prison Island.

Kompisarna, 194 respektive 160 år gamla!

Fantastisk lunch och drinkar med fantastiska människor, på en fantastisk rooftop restaurang! Tackar Emily (andra från höger) än en gång för att hon drog dit oss!

Och tillsist lite reagge!